Literatuur rond DCD

Kaat Dewitte & Griet Dewitte
Mijn kind heeft DCD: Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Lannoo

Dit boek is geschreven voor ouders. In het eerste deel wordt op een eenvoudige wijze uitgelegd wat DCD inhoudt, wat de oorzaken zijn, hoe je dit kan uitleggen aan je kind... Het tweede deel bevat zeer veel praktische informatie met ondermeer hoe je als ouder je kind thuis kan helpen en stimuleren. Er worden heel wat stappenplannen om dagelijkse vaardigheden aan te leren, besproken.

Eline Eeckhautte in samenwerking met Birger Destoop
DCD-doeboek: psycho-educatie voor kinderen vanaf 9 jaar
Sig vzw

Het DCD-doeboek is speciaal ontworpen voor kinderen met DCD vanaf 9 jaar of ouder. Het helpt hen al doende dingen te leren over de coördinatie-ontwikkelingsstoornis DCD. Er zijn opdrachten voorzien waarbij je dingen kan invullen, tekenen, aanduiden, kleuren, enz.

Eelke van Haeften
DCD-hulpgids voor leerkrachten
Pica

Om een leerling met DCD adequaat te kunnen begeleiden in de klas, heeft een leerkracht meer achtergrondinformatie over de stoornis nodig. In de DCD-Hulpgids voor leerkrachten wordt deze informatie op een heldere manier beschreven en toegelicht met veel voorbeelden uit de praktijk. De praktische adviezen voor algemene en meer specifieke situaties worden als mogelijk helpende ideeën aangereikt, met als doel dat het kind met DCD positievere resultaten kan behalen op de schoolse vaardigheden.

Hilde Van Waelvelde, Barbara De Mey
Developmental Coordination Disorder
Acco

De term ‘Developmental Coordination Disorder’ (DCD) of ‘Ontwikkelingsstoornis van de Motorische Coördinatie’ beschrijft kinderen die thuis of op school problemen hebben met taken die motorische vaardigheid vereisen. Het motorische leerproces is verstoord en daarom bewegen deze kinderen onhandig, moeizaam of minder gecoördineerd. De stoornis treedt vaak op in combinatie met andere ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD, dyslexie en autisme. Dit boek wil een wegwijzer zijn voor wie professioneel met deze kinderen in aanraking komt, zoals artsen, verpleegkundigen, psychologen, pedagogen, zorgcoördinatoren in het onderwijs, leerkrachten, logopedisten, ergo- en kinesitherapeuten. Vanuit een aantal concrete voorbeelden verduidelijken de auteurs de problemen die kinderen met DCD ondervinden. Zij zetten de diagnostische criteria voor DCD uiteen en vertalen ze naar de praktijk. Onderzoek en behandeling komen aan bod, met bijzondere aandacht voor visuo-motorische integratie en schrijfmotorische problemen. De auteurs bespreken de therapeutische mogelijkheden en beperkingen, en schetsen het volledige zorgkader. Het boek bundelt ook praktische tips voor thuis en op school. De onderliggende mechanismen van DCD zijn nog onvoldoende begrepen: dat blijkt uit de samenvatting die de auteurs maken van de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek naar DCD.

Hilde Van Waelvelde, Barbara De Mey, Griet Dewitte
Een schrijfmotorisch therapieconcept
Pica

Kinderen die er niet in slagen om leesbaar én aan een aanvaardbaar tempo te schrijven, ondervinden vaak problemen op school. Regelmatig worden zij doorverwezen naar een kinesitherapeut, fysiotherapeut of ergotherapeut om hulp te krijgen bij het leren schrijven. Ik kan het! vormt daarbij een nuttige leidraad: het beschrijft een vernieuwend therapieconcept voor schrijfmotoriek, dat meteen toepasbaar is in de praktijk. Ik kan het! geeft aan hoe vanuit de specifieke schrijfproblemen van elk individueel kind een aangepast oefenprogramma uitgewerkt kan worden. Het taakgerichte concept sluit aan bij de richtlijnen over schrijfmotorische therapie, beschreven door het Koninklijke Genootschap Nederlandse Fysiotherapie. Motivatie is een belangrijke voorwaarde om te leren. De auteurs hechten er dan ook veel belang aan en sturen aan op zelfgereguleerd leren. Met het kind worden specifieke doelen afgesproken en de therapeut probeert die doelen samen met het kind, binnen een vooraf bepaalde tijd, te bereiken. Zo krijgt elk kind een gepersonaliseerd Ik kan het!-werkboekje.

Paul Calmeyn
De DCD survivalgids
Abimo

Heb jij het ook moeilijk om op de juiste wijze bewegingen uit te voeren die in een bepaalde volgorde moeten gebeuren? Heb jij moeite om sommige handelingen vlot uit te voeren? Gaat springen, snel lopen, iets vastnemen, fietsen, zwemmen moeilijker dan bij andere kinderen? Is het zwaar voor jou om bepaalde handelingen aan te leren? Heb jij DCD en wil je graag weten hoe je hiermee om kan gaan? Dan is dit boekje zeker iets voor jou.

C. Brackenier
Miko gaat vooruit: een verhaal over een rendier met DCD
SIG

Dit prentenboek bevat kindvriendelijke informatie over DCD. Aansluitend bij het verhaal is een deel voorzien voor ouders en leerkrachten met basisinformatie over DCD en talrijke tips hoe je hier het beste mee omgaat.

R. Broere
De onzichtbare plaaggeest
De Eenhoorn

Een kinderboek om DCD bespreekbaar te maken. Midas is 8 jaar. Hij is erg onhandig; zich aankleden gebeurt moeizaam; bij schoonschrift wiebelen zijn letters alle kanten op. Als hij iets wil pakken dan gooit hij steevast iets anders op de grond. Net alsof er een onzichtbare plaaggeest naast hem zit. Leesboek voor kinderen van 7 – 9 jaar.

Anneloes Overvelde, Ria Nijhuis-van der Sanden
Aan de slag met handschriftonderwijs
Boom uitgevers Amsterdam

Wie schrijft, die leert! Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter en het helpt je bij het lezen, rekenen en spellen. Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen die schrijven hun brein ontwikkelen en betere schoolresultaten halen. In het digitale tijdperk lijkt het vanzelfsprekend dat schrijven met de hand overbodig is. Netjes op de lijntjes en leesbaar schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Er wordt dan ook minder geschreven met als gevolg dat er steeds meer kinderen met schrijfproblemen zijn.

Mieke Dobbels, Julie van Hove
In de gloriefant!
Lannoo

In de gloriefant! is een ontwapenend voorleesboek in de reeks 'Superdieren' over persoonlijke ontwikkeling. Het maakt dyspraxie voor kinderen bespreekbaar.